Počkejte chvíli...
Nepřihlášený uživatel

pkc.vscht.cz

iduzel: 49125
idvazba: 55523
šablona: stranka_submenu
čas: 15.12.2019 17:26:27
verze: 4621
uzivatel:
remoteAPIs:
branch: trunk
Obnovit | RAW

Co je mentoring a čím je přínosný

“Mentoring je metoda rozvoje jedince na základě následování příkladu a zkušeností úspěšné osobnosti.”
Student “mentee” spolupracuje s člověkem zkušeným a úspěšným v jeho oboru, typicky starším a v kariérním žebříčku dále posunutým “mentor”. Spolupráce je individuální (jeden na jednoho).

Mentee od mentora získává hlavně podstatné informace a zpětnou vazbu pro svůj odborný projekt či výzkum, ale obvykle mu mentor pomůže i v osobním a kariérním rozvoji, poskytuje mu rady a podporu. Mentor přidá menteemu k akademickým znalostem získaným na škole také informace z praxe, které mu dá do souvislostí.

Mentor z programu získá především “kontakt s novou krví” - student ho může obohatit o novinky z akademického světa, o kreativní nápady.

Vztah mezi mentorem a mentee je rovnocenný a je založený na vzájemné důvěře. Tento vztah zpravidla nekončí oficiálním koncem programu, ale je z něj celoživotní přátelství a odborná spolupráce.

Více informací o tom co je to mentoring a jak konkrétně při mentoringu postupovat naleznete v příručkách a odkazech přehledně sepsaných na této stránce .

Rozdíl mezi mentoringem, školitelstvím a koučinkem

Mentoringový vztah má jiný cíl než vztah školitele a studenta. Cíle školitelského vztahu jsou předem dané, hlavním cílem je dovést studenta k obhajobě práce. Cíle mentoringového vztahu si naopak určují sami mentees podle svých individuálních potřeb. Tyto cíle přitom nemusí souviset přímo se studiem. Mentee například může chtít zjistit, jak mentor začínal a jak se dostal tam, kde je dnes.

Zásadním rysem tohoto vztahu je, že na mentorovi nejsou mentees nijak formálně závislí (není jeho student či podřízený). Aby se případná závislost či konkurenčnost eliminovala,
je ideální, pokud je mentor z jiné instituce, než na jaké studuje či pracuje mentee. Nezávislost umožňuje otevřenější vztah.

Koučink je pak od mentoringu na opačné straně spektra, než školitelství. V mentoringu je narozdíl od koučinku podstatné, aby byl mentor zkušenější v daném oboru, protože jde především o výměnu odborných zkušeností spíše než o předávání podnětů a inspirace k vlastnímu rozvoji.

V mentoringu nejde jen o výměnu zkušeností ve studentově hlavním oboru, ale často je vhodné si najít odborníka v oblasti, které student dobře nerozumí - nabízí se jedinečná možnost získat lepší orientaci v příbuzném oboru nebo třeba zjistit, jak realizovat obchodní stránku svého projektu.

V případě jakýchkoli dotazů se obracejte na koordinátorku programu Báru Uhlíkovou, DiS..

Užitečné odkazy, příručky a studie

Příručky v českém jazyce

Logo_Publikace (šířka 215px)

MENTORING, kariérní rozvoj začínajících vědkyň a vědců na VŠCHT Praha

V předkládaném „Manuálu“ jsou shrnuty zkušenosti a rady pro ty, kteří se do programu zapojí v rolích mentorovaného a mentora a pro ty, kteří budou organizovat mentoringový program v prostředí technické vysoké školy.

Prirucka_NKC_titulka_2016 (originál)

Mentoring

Příručka k mentoringovému programu Národního kontaktního centra.

Příručky v anglickém jazyce

Nature's Guide for Mentors

Příručka pro mentory časopisu Nature.

Mentoring Handbook of Good Practice; Birkbeck College, University of London

Příručka o dobré praxi s mentoringovým programem na Birkbeck College.

Introduction to Mentoring: A Guide for Mentors and Mentees; American Psychological Association

Příručka Americké Psychologické Asociace (APA) pro mentory a mentees.

Guidelines on mentoring for newly appointed staff; University of Cambridge

Příručka HR divize University of Cambridge k mentoringu pro nové zaměstnance.

Aktualizováno: 31.10.2019 12:31, Autor: Bára Uhlíková, DiS.

VŠCHT Praha
Technická 5
166 28 Praha 6 – Dejvice
IČO: 60461373
DIČ: CZ60461373

Datová schránka: sp4j9ch

Copyright VŠCHT Praha 2014
Za informace odpovídá Oddělení komunikace, technický správce Výpočetní centrum
zobrazit plnou verzi